12آوریل 2022- محققان دانشگاه سائوپائولو (USP) در برزیل بر اساس داده‌های مربوط به 3587 نوجوان 12 تا 19 ساله که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه سال 2011-2016 (NHANES) در ایالات متحده شرکت کرده بودند، تاثیر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را بر خطر چاقی محاسبه کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه بر اساس میزان مصرف غذاهای فوق فرآوری شده به سه گروه تقسیم شدند. محققان به مقایسه ی افرادی با بالاترین میزان مصرف غذاهای فوق فرآوری شده(به‌طور متوسط ​​64 درصد از کل رژیم غذایی بر حسب وزن) با افرادی با پایین‌ترین سطح مصرف غذاهای فوق فرآوری (18.5 درصد)، پرداختند. این مقایسه نشان داد که افراد گروه اول 45 درصد بیشتر احتمال دارد که چاق باشند و 52 درصد بیشتر احتمال دارد که دارای چاقی شکمی (چربی اضافی در اطراف کمر) باشند، اما از همه نگران‌کننده‌تر، گروه اول 63 درصد احتمال بیشتری برای چاقی احشایی داشتند (چربی اضافه ای که بر روی سطح و اطراف اندام‌های شکمی، از جمله کبد و روده قرار می گیرد)، که ارتباط نزدیکی با ایجاد فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، دیابت نوع 2، دیس لیپیدمی (کلسترول بالا) و افزایش خطر مرگ دارد.

نتایج کامل این مطالعه، که توسط بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو(FAPESP) پشتیبانی گردید، در مقاله‌ای در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده است.

دکتر Daniela Neri، نویسنده اول مقاله این مقاله از مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک در تغذیه و سلامت(NUPENS)  در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سائوپائولو(FSP-USP) ، گفت: شواهد علمی قابل توجهی در مورد نقش منفی غذاهای فوق فرآوری شده در همه گیری چاقی وجود دارد. این تاثیرات منفی برای بزرگسالان به خوبی اثبات شده است. ما قبلاً دریافته بودیم که مصرف این محصولات در میان جوانان افزایش یافته است و حدود دو سوم رژیم غذایی نوجوانان را در ایالات متحده تشکیل می دهد، اما تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و پیامدهای سلامتی در جوانان، از جمله چاقی، کمیاب و نتایج آنها با هم ناسازگار بود.

دکتر Neri، گفت: کودکانی که این محصولات را مصرف می‌کنند، در زمانی که عادات غذاییشان در حال شکل‌گیری است، فضای کمتری برای مصرف محصولات تازه یا غذاهای کمتر فرآوری‌شده دارند. با قرار گرفتن در معرض این غذاهای چاق کننده، کودکان و نوجوانان برای مشکلات سلامتی آینده برنامه ریزی می شوند و این بسیار نگران کننده است.

او افزود: خانواده ها به تنهایی نمی توانند مسئول کنترل قرار گرفتن کودکان در معرض این محصولات غذایی باشند، برای دستیابی به این هدف نیاز به اصلاح سیستم غذایی غالب به عنوان یک کل داریم. ما باید با اتخاذ سیاست های عمومی در چندین جبهه از آموزش مصرف کنندگان فراتر برویم. استراتژی های مختلفی ممکن است موثر واقع شود، مانند ایجاد محدودیت برای تبلیغات، به ویژه زمانی که کودکان را هدف قرار می دهد، و افزایش مالیات بر محصولات غذایی فوق فرآوری شده و در عین حال بهبود دسترسی خانواده ها به محصولات تازه. یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم، تدوین الزامات قانونی برای تولیدکنندگان این محصولات خواهد بود. برای مثال محصولات باید شامل اطلاعات واضح تر روی برچسب ها برای کمک به مصرف کنندگان بمنظور انتخاب بهتر باشد.

برای مطالعه ی متدولوژی این تحقیق و سایر جزئیات آن، به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220412/Researchers-calculate-the-impact-of-consuming-ultra-processed-foods-on-obesity-risk.aspx